Sinä olet tärkeä (

Näytellään somi nukeilla )

Oli kerran nukke kaupunki Sormiala. Kaupungissa asui erilaisia nukkia oli pitkiä ja hoikkia , lyhyitä ja paksua, naisia ja miehiä kaikki olivat erinäköisiä ja kokoisia ja kaikki nuket oli tehnyt nukke mestari Eli. Nukke mestari asui mäen rinteellä kaupungin ulkopuolella.

Joka päivä kaiken aikaa nuket kulkivat kaupungissa ja kertoivat toisille kehuja toisille haukkuja. Ne nuket jotka olivat erityisen kauniita ja joilla oli hienot vaatteet saivat kehuja. Myös ne jotka olivat lahjakaita eli osasivat laulaa tai hienoja temppuja saivat paljon kehuja. Joka kerta kun he saivat kehuja, se sai nuket tuntemaan itsensä ylpeäksi ja hyväksi. Ja he yrittivät kaikkensa saada lisää kehuja. Sitten oli niitä joilla ei ollut hienoja vaateita ja niitä jotka eivät osanneet temppuja vaan epäonnistuivat, he saivat haukkuja. Yksi niistä joka sai haukkuja oli Onni-Ton. Hän oli hyvin kömpelö ja muutenkin ujo ja arka kaiken lisäksi hän änkytti. Muut nuket pilkkasivat häntä usein ja hän tunsi olonsa hyvin kurjaksi. Onni-Ton yritti saada ystäviä ja tehdä temppuja mutta hän epäonnistui ja sai lisää haukkuja.  Toiset nuket huusivat hänelle: ”Onni-Ton on onneton, Onni-Ton on onneton”.

Ja niin Onni-Ton ajatteli että hän ei kelpaa mihinkään ja on huono nukke. Mutta eräänä päivänä hän tapasi nuken joka oli kummalla tavalla erilainen, muiden haukut tai kehut eivät vaikuttaneet häneen.

Onni-Ton meni juttelemaan hänen kanssaan. ”He hei” sanoi Onni-Ton. Tyttö vastasi  reippaasti ” hei”. ”Mi miten ss sinä tt teet sen.” kysyi  Onni-Ton. ” Niin minkä?” kysyi tyttö. ” Nn no  o olet e erilainen ja eikä kä  mu mu muiden sss sanomiset vaikuta  si sinuun?” Tyttö vastasi iloisetsi: ”No minä käyn joka päivä tapaamassa Eliä. ” ”Mi miksi?” Kysyi Onni-Tot. ”Se sinun pitää itse selvittää” sanoi tyttö.

Samana iltana Onni-Ton katseli toisten nukkejen menoa ja ajatteli miten nukkejen puheet vaikuttivat häneen. Minä haluan olla kuin se tyttö erilainen, etten välitä mitä muut sanovat. Mutta haluaakohan se Eliah tavata minua ensinkään. Minähän olen vain surkea nukke.  Yön Onni-Ton nukkui levottomasti mutta rohkaisi aamulla mielensä ja päätti mennä tapaamaan Eli mäen laelle.

Perillä Onni pelkäsi kuollakseen, kaikki oli hirmuisen suurta.  Onni-Ton oli juuri kääntymässä kun kuuli lempeän äänen :”Onni-Ton miten ihana kun tulit minä olen odottanut sinua.” ”Mi Mminua ? kysyi Onni-Ton  ” Ja mi miten tt tiedät ni nimeni?” Nukke mestari hymyili ja nosti Onni-Tonin syliinsä ja sanoi: ”Minä olen tehnyt sinut ja tiedän sinusta kaiken.” ”Oletpa sinä saanut paljon haukkuja ” Hän jatkoi. ”Mi minä o olen y yritt tänyt pa parhaani. Een ole tt tarkoittanut..” sopersi Onni-Ton. Mutta Eli keskeytti hänet lempeästi sanomalla :” En  minä välitä siitä mitä mieltä muut nuket ovat sinusta.” Et vai” kysyi Onni-Ton. ”En eikä sinunkaan pitäisi. Mitä he ovat arvostelemaan toisiaan kaikki ovat vain nukkeja niin kuin sinä. Vain se mitä minä ajattelen on tärkeää, ja minusta sinä olet erityinen ja tärkeä.”  ”Mi minä tärkeä o olen kömpe pelö ja ä änkytän mi miksi minu nulla o olisi jotain a arvoa  ss sinulle.” Kysyi Onni-Ton. ”Minä tiedän sen” puhui Eli ”Sinä olet tärkeä koska sinä olet minun ja siksi sinä olet minulle arvokas.” ”Olen joka päivä odottanut sinun tulevan.”

”Tu tulin ko koska ta tapasin erään joka o oli erilainen ja eikä muiden mielipiteillä ollut mitään vaikutusta häneen” sanoi Onni-Ton. ”Minä tunnen hänet, hän on kertonut minulle sinusta. Hän on erilainen koska hän on päättänyt että minun mielipiteeni on arvokkaampi kuin muiden nukkejen. Muiden mielipiteet vaikuttavat vain jos sinä annat niiden vaikuttaa.”

”Mitä? kysyi Onni-Ton. Eli vastasi: ”Kun alat luottaa minun rakkauteeni niin muiden mielipiteet eivät enää merkkaa sinulle mitään. ”Ee een taida ymmärtää” sanoi Onni-Ton. ”Sinä tulet ymmärtämään mutta tästä lähtien tule joka päivä minun luo ja anna minun muistuttaa että sinä olet tärkeä.” Onni-Ton lähti kotiin ja Eli huusi vielä perään: ”Muista sinä tärkeä koska minä tein sinut ja minä en tee virheitä”.  Matkalla Onni-Ton mietti hiljaa mielessään minä luulen että hän todella tarkoitti mitä hän sanoi. Ja matkalla hän unohti yhden haukumisen jonka oli joskus saanut.                                                   

Perustuu Max Lucadon kirjaan You are special. (linkki)

Tähän aiheeseen sopii Tv / Comhome kids'n Sä oot mailman paras sä (linkki)

Aiheesen sopiva askartelu tulee perässä kunhan saan kuvia =)