Avaimen/nallen piilotus

Yksi leikkijä piilottaa avaimen tai jonkin muun pienen esineen, kuten nallen. Kannattaa sopia, että esineestä on jäätävä pikkuisen näkyviin. Muut leikkijät tulevat sisään ja joku kysyy "lintu vai kala" ojentaen samalla kätensä suoraksi eteensä. Jos esine on piilotettu käden alapuolella olevaan paikkaan, piilottaja vastaa "kala", jos taas yläpuolelle, "lintu". Jokainen alkaa etsiä ja piilottaja ohjaa heitä sanoen lämpötiloja kuten "kylmää", jos etsijä on kaukana kohteesta tai "kuumaa", jos etsijä on lähellä. Etsijää ohjataan myös sanomalla "lämpenee" tai "viilenee". Esineen löytänyt saa olla seuraava piilottaja.

 

Lennokkien tarkkuusheitto tai pituusheitto

Lennokkien taitteleminen on mielenkiintoista puuhaa erityisesti pojille, mutta tytötkin on usein helppo saada innostumaan asiasta. Kun jokainen on tehnyt oman lennokkinsa, voidaan niillä pitää erilaisia kilpailuja, kuten tarkkuusheittoa tai pituusheittoa. Pituusheitossa kaikki lennättäjät asettuvat samalle viivalle ja voittaja on se, joka saa lennätettyä lennokkinsa pisimmälle. Tarkkuusheitossa lennokkia yritetään lennättää esimerkiksi maahan piirrettyyn ympyrään tai vastaavaan. Voittaja on se, jonka lennokki osuu lähimmäksi tarkkuusmerkkiä. Voi heitellä myös hernepusseja, palloa mitä vaan.

 

 

Mikä esine puuttuu?

Valitaan kymmenen esinettä pöydälle. Nimetään esineet lapsille ja laitetaan liina päälle. Liinan alta otetaan pois esine tai kaksi. Ja lasten tulee arvata mikä puuttuu. Joka arvaa saa tulla ottamaan seuraavan esineen pois. (Voi myös antaa muidenkin ottaa)

 

Kalastus

Lapset saavat vuorotellen onkia kaloja. Laita kalat vaikka siniselle kankaalle kuvaamaan vettä.

 

Aasin häntä

Lapset yrittävät sokkona laittaa aasille häntää vuorotellen.

 

Kiellettyhedelmä

Pöydälle asetetaan erilaisia hedelmiä/ esineitä. Yksi lapsista menee oven taakse ja muut lapset päättävät mikä hedelmä on kielletty hedelmä. Oven takaa tuleva lapsi saa poimia hedelmiä niin kauan kunnes hän poimii kielletyn hedelmän ja toiset lapset huutavat kielletty hedelmä.

Hedelmä peli

Tähän peliin kuuluu loru Hedelmä, hedelmä pom (taputetaan käsiä), oooo ping (pyöritetään käsiä) ja kun sanotaan pig, yritetään tehdä eri hedelmä kuin leikin vetäjällä. Hedelmät ovat omena, laitetaan kädet päänpäälle ympyräksi. Banaani kädet laitetaan toinen ylös toinen alas kaareksi. Ja sitruuna kädet laitetaan suun eteen ja näytetään hapanta naamaa. Jos tekee saman hedelmän kuin vetäjä tippuu pois joutuu istumaan esim.

 

Samallainen kuin minä/matkimis leikki

Jeesuksen kaverina opimme hyviä asioita. Ohjaaja tekee eri liikkeitä ja lapset tekevät perässä; kättelee, niiaa ja sano kiitos. Pyydä lapsia keksimään hyviä asioita, joita kannattaa matkia. Miettikää myös huonoja asioita joita ei kannata matkia.

 

Kertomus jumppaa

Ohjaa kertoo kertomuksen uudelleen lyhyin lausein ja keksii samalla liikkeet kertomukseen.

esim: Jumala loi ihmisen(piirrä käsilläsi ihmishahmo)

Omaksi kuvakseen (tee kädelläsi kuviteltu peili kasvojesi eteen) jne. Jokaisen raamatun kertomuksen voi lyhentää ja keksiä toimita vastaaman sitä.

 

Sarvet, sarvet tai siivet, siivet

Yrittäkää selvittää milloin ohjaaja narraa ja milloin puhuu totta. Ohjaaja luettelee eri eläimiä ja nostaa kätensä sarviksi otsalleen tai ei, ja lapset yrittävät miettiä millä eläimellä on sarvet jos heistä eläimellä on sarvet tekevät he sarvet otsalleen. Vaihtoehtona voi arvuutella osaako se lentää ja tehdä käsillä siivet sivulle, onko eläimellä häntä ja tehdä kädellä häntä osaako se uida jne. (Eläimiä hauki, lokki , koira, leppäkerttu, poro jne)

 

Äänetön viestintä

Yrittäkää viestiä toisillenne ilman ääntä. Viestit voivat olla tuttuja asioita esim hampaiden harjaus, kenkien pukeminen, eläimet, auto jne Ohjaaja kuiskaa lapselle viestin ja lapsi yrittää esittää sen ilman ääntä ja muut yrittävät arvata. Jos lapset on ujoja voi ohjaaja olla esittäjä.

 

Arvaa mitä piirrän

Ohjaaja piirtää paperille kuvia ja lapset yrittävät arvata mitä kuvat esittää. Joko arvaaja saa piirtää uuden kuvan tai vain ohjaaja piirtää.

 


 

Rikkinäinen puhelin

Leikkijät kokoontuvat riviin tai jonoon, ja toisessa päässä oleva kuiskaa tietyn viestin seuraavalle. Tämä kuiskaa sen eteenpäin, kunnes päästään rivin tai jonon loppuun. Lopuksi ensimmäinen paljastaa liikkeelle laskemansa viestin, ja viimeinen kertoo, mitä hän kuuli. Usein viesti on muuttunut matkan varrella huomattavasti.